Så fungerar Byggnet Verify
Det går att logga all sorts information i systemet. Allt från frågor och svar, avvikelserapporter och felanmälan till besiktningsprotokoll och ÄTA. För relevansens och enkelhetens skull använder vi allmänna termer i systemet, som exempelvis ”rapport” och ”uppgift”.
Du som administratör har full frihet att välja vilka kategorier och underkategorier som ska användas. Varje kategori kan även ha unika underkategorier. Med hjälp av fritextsöket hittar du alltid det du letar efter.
Roller i systemet
Det finns tre olika roller i systemet: administratör, observatör och deltagare. Gemensamt är att de kan skicka in rapporter via sin smartphone med hjälpa av Byggnet Verify-appen eller via webbgränssnitten.
Administratören
Är den som fördelar alla frågor, svar, rapporter och uppgifter. Det måste finnas minst en administratör men det kan finnas flera i varje projekt. Vanligtvis är det byggets projektledare, projekteringsledare eller liknande som har denna roll.
Observatören
Observatören ser allt som administratören ser men har endast skrivrättigheter i de uppgifter som administratören gett dem behörighet till. Rollen innehas ofta av en representant från beställaren eller är ägaren av en fastighet.
Deltagaren
En deltagare kan både få uppgifter tilldelade sig och få kopia på uppgifter som någon annan fått. Vanligtvis är en deltagare en projektör eller byggledar