• Access

    Säg hej till det kompletta dokumenthanteringssystemet för alla sorters byggprojekt och förvaltningsarkiv. Oavsett roll vet du alltid var du hittar och lämnar information.

    Byggnet Access ger dig kontroll över informationen

    • Du får ett enkelt, kraftfullt och flexibelt verktyg med stora möjligheter att anpassa det efter just era behov.
    • Alla deltagare i byggprojektet får tillgång till rätt information vid rätt tillfälle, oavsett var de befinner sig.
    • Du sparar tid med funktioner som förhandsvisning av dokument, meddelandehantering, fritextsök och har alltid koll på de senaste förändringarna med en överskådlig startsida för varje projekt.

    Öka effektiviteten och minska risken för byggfel

    Byggnet Access passar alla projekt oavsett storlek och kan användas av alla deltagare:

    Beställare får full kontroll på dokumenten som skapas under projektets tid.
    Projektledare kan effektivt följa det dagliga arbetet med enkla översikter.
    Konsulter får en tydlig plats att leverera dokument på och slipper oroa sig för om mottagaren nåtts av leveransen eller inte.
    Entreprenörer kan snabbt och säkert ta del av de senaste handlingarna och därför undvika onödiga missar.
    Förvaltare kan samla alla ritningar, protokoll och dokument på ett ställe samt med få klick aktivera ett objekt till ombyggnadsprojekt vid behov.
    Inköpare kan presentera sitt projekt på ett lättöverskådligt sätt och därför nå ut till fler anbudsgivare samt ha ordning på vem som tagit del av vilken information.
    Upphandlare får en flexibel lösning för att publicera och uppdatera förfrågningar, såväl privata som offentliga.
    Anbudsgivare kan ladda ner filer från förfrågningar eller kolla på dem direkt i Viewer-funktionen samt beställa print.

    För både byggprojekt och förvaltning

    Vanligast är att använda Byggnet Access i pågående byggprojekt. Du kan ha flera projekt igång samtidig och håller enkelt isär dem med översiktsvyn på startsidan. Där presenteras alla projekt med kortfattad text och bild.

    Det går också att nyttja produkten som ett stöd i förvaltningen av befintliga byggnader. När ett byggprojekt är avslutat kan du flytta alla eller enskilda handlingar till ett arkiv där endast utvalda deltagare har tillgång till dem. Givetvis kan du även skapa ett förvaltningsarkiv med handlingar som inte tidigare lagrats i Byggnet. All typ av drift och skötsel kan sedan fortsätta att hanteras löpande i systemet. Om en befintlig byggnad behöver ombyggnation är det bara att aktivera projektet till pågående. På så vis har du spårbarhet som sträcker sig långt innan första spadtag.

    Woman Working

    Så fungerar Byggnet Access

    När du startar ett projekt får du en föreslagen mappstruktur som är baserad på Bygghandlingar 90. Du kan justera enskilda mappar eller skapa en egen struktur med fritt antal nivåer och mappnamn. Spara den sedan som mall och återanvänd den vid nya projekt. Det här minskar uppstartstiden och skapar igenkänning vid liknande projekt. Utifrån en mapp kan du dynamiskt generera en handlingsförteckning i Excel-format och på så sätt undvika merarbete.

    Användarvänligt gränssnitt

    Användarupplevelsen är avgörande för om du ska trivas med ett verktyg. Därför kan du själv bestämma bredd på kolumner, välja teckenstorlek och språk. Precis som i Windows-miljö kan du högerklicka på filer och mappar för att få fler funktioner samt använda vanliga kortkommandon som exempelvis ctrl+c och ctrl+v för att kopiera och klistra in.

    Säkert med https

    All datatrafik till och från Byggnet Access sker via en så kallad https-anslutning. Det innebär att ingen kan ”tjuvlyssna” på överföringar som sker mellan Byggnet Access och användarens dator. Byggnets tillförlitlighet garanteras av ett SSL-certifikat.

    Läs mer om drift och säkerhet

    Skriv ut ritningarna via Arkitektkopia

    Finns det information som du hellre läser på papper? Inga problem. Tack vare att Byggnet har en integration mot Arkitektkopia kan vi säkra upp hela distributionskedjan – från att en fil laddas upp i Byggnet Access till att du håller en pappersritning i handen på byggarbetsplatsen.

    Se alla funktioner i Byggnet Access

    Parkera projektet under garantitiden

    Det är inte ovanligt att man samlar på sig en mängd dokument, ärenden och uppgifter i Byggnet under projektets gång. För att kunna behålla struktur och kontroll över samtliga handlingar även efter att projektet är slut finns möjligheten att aktivera Garantiläge.

    Garantiläge är en smidig och tidsbesparande lösning som innebär att du som administratör eller förvaltare parkerar projektet i ett vilande läge. Du får då full insyn i samtliga delar av projektet även efter att projektet och dess aktivitet är avslutat. Du kan exempelvis fortsätta se vem som bifogat vilket dokument och när, samt komma åt meta data i dokument.

    Eftersom ditt projekt per automatik går över till förvaltning i och med garantiläge får du Byggnet Access till en lägre kostnad. Vi vet också att kostnadsstället både kan ändras eller försvinna helt när bygget är klart, därför har vi flera flexibla betalningsalternativ att välja mellan.

    Construction Site

    Viktiga funktioner i Access

    Filhantering

    circle

    Ladda upp och dela filer med alla eller valda projektdeltagare.

    Notifiering

    circle

    Se allt som händer i projektet med e-postnotifieringar som du konfigurerar efter behov.

    Projektnytt

    circle

    Varje gång du besöker ett projekt i Byggnet får du en sammanfattning av det senaste som hänt.

    Meddelanden

    circle

    Belasta inte e-posten med tunga bilagor – länka filerna till Byggnets inbyggda meddelandefunktion istället.

    Viewer

    circle

    Öppna, kommentera och skriv ut filer utan att behöva ladda ner dem.

    Upphandling

    circle

    Skicka länkar till utvalt material utan att mottagarna kan nå något annat i Byggnet eller se vilka andra som fått länken.

    Support

    019-7640510

    E-mail

    support@byggnet.se