Med personligt bemötande i fokus

Intervju

Under sina 18 år på Byggnets support har Janne hunnit med många frågor. Vissa ringer in eller skickar ett mejl med en fundering, andra vill ha hjälp via Skype. Oavsett hur du hör av dig får du alltid ett personligt bemötande.

Med sitt intresse för människor och det nyfikna sinnet för teknik trivs Janne väl med sitt jobb på supporten. Han svarar dagligen på inkommande samtal och mejl med frågor om stort och smått. Allra vanligast är frågor om inloggning, till exempel att man har glömt sitt lösenord.

– Ibland sitter man och väntar på ett mejl med en länk som ska hjälpa en att återställa lösenordet, men så har det fastnat i spamfiltret. Då har det ofta hamnat i skräpposten, men finns det inte där heller – ja, då löser jag det!

Ett problem blir en kul utmaning

Att stå inför ett problem som till en början verkar omöjligt att lösa ser Janne som en kul utmaning. Stundtals handlar det om saker ”man inte har en susning om”, till exempel okända felmeddelanden, men till slut finns det alltid en lösning. Andra samtal är mer annorlunda och står ut från mängden.

– En gång ringde det en person som stod i en nedsläckt villa och behövde hjälp med en säkring som hade gått. Det var ju inte alls mitt område, men jag gjorde såklart så gott jag kunde ändå. Jag är väl lite besjälad av att hjälpa till, skrattar han.

Jan Pettersson ger ett personligt bemötande i supporten på Byggnet

Ibland besöker Janne företag för att göra större demonstrationer av hur Byggnet-systemet fungerar, till exempel när flera i en grupp behöver lära sig samtidigt. Mötet med människor är inte bara en stor del av jobbet, det är också det som är det roligaste.

– Trots att vi har hundratusentals kunder kommer man ju ihåg många. Man blir ju både du och tjenis med flera som man har haft regelbunden kontakt med. Många som väljer att byta jobb tar med sig Byggnet till det nya företaget och på så vis följs vi åt, säger han.

God erfarenhet av branschen

Janne har själv arbetat som hantverkare och med sin goda erfarenhet av branschen vet han vilka hinder som kan dyka upp under ett byggprojekts gång. För dig som står inför att starta ett projekt understryker han vikten av att nyttja Byggnets olika funktioner för att strukturera arbetet.

– Ägna en stund åt att fundera igenom hur ni bäst lägger upp projektet för alla som ska vara med. Det underlättar massor om de olika konsulterna kan namnge sina filer på ett sätt som följer någon sorts standard, till exempel med en BSAB-kod. Då blir det lättare för alla att hitta rätt. Men om något är oklart är det bara att ringa mig på supporten. Jag hjälper gärna till!

Missa inte att läsa Jannes tips och tricks i Byggnet.